Hän asetti kyläkoulujen säilymisen mahdollisuudeksi seuraavia asioita:
- Elinkelpoinen oppilasmäärä,
- Kunnan edistyksellisyys,
- Alueen oppilaiden tarpeista lähtevät palvelut ja niiden tuottaminen,
- Etäopetus,
- Kansainvälisyys.
Oikeuskansleri Paavo Nikulan ajatukset v. 2000: - maaseutulasten perusoikeudet eivät ole toteutuneet.
Viimeisen 10 vuoden aikana puolet Itä-Suomen perusopetuksen kouluista on lopetettu. Koskien erityisesti maaseutukouluja. Nyt sama henki on laajentunut taajamiinkin jopa suurempiinkin kouluihin kuten Pitkälahden kouluun (noin 250 oppilasta), jota esitetään Kuopion kaupungin palveluverkostoselvityksessä lakkautettavaksi.
Eikö olla opittu mitään...?
Kansainvälinen tutkimus (Eero Korpinen, Risto Kilpeläinen, Korkeakoski)
Koulun koolla, oppilasmäärän vaikutuksella ja yhteneväisyydellä on vaikutus opetuksen ja kasvatuksen laatuun
Hyvinvointinäkökulmasta tutkimusta ovat tehneet THL: Rimpelä ja Opetushallitus: Kuusela
=> Kaikissa tutkimuksissa näkyy selkeästi että keskikokoisen tai pienen kasvatusyksikön selkeä etu ja kasvatuksellisen laadun tuottaja on juuri yksikön hallittavuus:
Opettajat, yksittäinen opettaja tuntevat muutkin lapset kuin omansa. Myös rehtori, kasvatuksen vastaavana tuntee lapset ihan nimeltä ja kasvoista. Yhteisöllisyys ja sen vahvuus sekä sen antama lisäarvo tälle kasvatukselle on ollut näissä tutkimuksissa merkittävä.
Kaupungille faktatiedot eivät kelpaa, vaan tilahallinnon konsultin avustuksella oltaisiin Pitkälahden koulu lakkauttamassa - koulu joka tuottaa Kuopiolle valtionosuuksina oppilaista enemmän kuin syö toimintamenoina
Varoitus kuuluu Kari Lehtolan suusta: tutkimuksiinkin ja kokemukseensa perustuen Varoitus Mammutti- ja Market -koulujen rakentamisesta ja ihannoimisesta.
Massa koulujen synnyttäminen ei palvele opetuksen ja kasvatuksen laatukysymyksiä siinä määrin kuin tarkoituksenmukaisen kokoinen ja sen ympäristön lapsille tehty koulu.
Pitkälahden alakoulun läheisyyteen ovat vanhemmat muuttaneet lastensa kanssa pääosin Pitkälahden koulun vuoksi. Nyt esitetyssä ratkaisussa menetettäisiin tämä kaikki ja yhteisöllisyys päälle. Tätäkö halutaan, vielä ilman että saadaan edes säästöjä. Säästöjä tälläisellä toimella ei edes esitetä ao. selvityksessä vaan siinä todetaan että Kuopio on jo säästänyt seinistä kaiken minkä voi eikä sen mukaan lisäsäästöjä ole saatavissa.
Fakta on että opetustoimen menot keskimäärin nousseet 6-7 %, ja ylittää kustannusindeksin nousun, pahoinvoinnin aiheuttamat kustannukset ovat kasvaneet 12 % ja koulukuljetuskustannukset 9%. Säästöt näiden lähikoulujen lakkauttamisista eivät tässä valossa ole realisoituneet.
Lasten psykiatrinen hoito menee punaiselle. Kuopiossa erityissairaanhoidon kustannukset verrattuna muihin samankokoisiin kaupunkeihin Suomessa ovat vuodessa yli 10M€ korkeammat. Samoin ovat lastensuojelun kustannukset lähes kaksinkertaiset pr. kuopiolainen muuhun Suomeen/suomalaisiin verrattuna. Maksamme siis Kuopiossa kovaa hintaa heitteillejäteityistä nuoristamme.
Lakkauttamalla Pitkälahden koulun veroinen koulu (250 oppilasta) ja kasvattamalla Pyörö lähes 800 oppilaan koulusta 1300 oppilaan kouluksi on verovarojen väärinkäyttöä joka kostautuu vasta seuraavilla vaalikausilla. Tätäkö me Kuopiolaisina haluamme Kuopiosta vetovoimaisesta koulukaupungistamme?
Hyvä - perusteellinen valmistelu, selvitystyö ja tehtyjen ratkaisujen seuranta kouluverkko ja koululakkautuskysymyksissä Itä-Suomessa loistavat poissaolollaan - niin nyt siis myös Kuopiossa keväällä 2011.
Lopuksi hän toteaa että toiminta on:
Älyllisesti loukkaavaa.
Haastattelu kuultavissa kokonaisuudessaan Yle Areenassa:
http://areena.yle.fi/audio/1299590897265
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti